با آشنایی بیشتر فلوت، طبیعتاً به یادگیری سمبل های موسیقایی در فلوت بیشتر علاقه مند میشوید. نیاز اولیه هر نوازنده مبتدی یادگیری تمام نتها یا همان نشانههای موسیقی در ساز فلوت است.
یادگیری نحوه خواندن نت موسیقی برای فلوت در اسرع وقت بسیار مهم است، هرچه زودتر آنها را یاد بگیرید، زودتر میتوانید به اجرای علائم موسیقی و ملودیهای مختلف مسلط شوید.
در اینجا شما راهنمای اصلی آشنایی با سمبل موسیقایی در فلوت و همچنین نکاتی درباره نحوه خواندن نت موسیقی برای فلوت را مشاهده خواهید کرد.
- نحوه یادگیری سریع نشانههای موسیقی
- معرفی برخی سمبل های موسیقایی در تکنیک های فلوت
نحوه یادگیری سریع همه نشانههای موسیقی در ساز فلوت
پس از آموختن نحوه دمیدن و مبانی اولیه تکنیک نوازندگی فلوت، یادگیری نت ها و نشانههای موسیقی فلوت مهمترین هدف هر نوازنده میباشد. در اینجا مراحلی وجود دارد که میتواند یادگیری رپرتوار فلوت برای مبتدیان را آسان و به سرعت عملی کند. پیشنهاد میکنیم پس از مطالعه وقت بگذارید و ببینید آیا میتوانید این نکات را در زمان تمرین روزانه خود اعمال کنید یا خیر؟ پس از فراگیری صحیح نتخوانی و ریتم خوانی، باید در سدد انجام راهکارهای تکنیکی و شیوهای صحیح نواختن این ساز براییم. دقت کنید که یادگیری اصول اولیه بهتر است از طریق متخصصان و فارغ از آزمون و خطای هنگام نواختن باشد.
معرفی سمبل موسیقایی در فلوت برای نوازندگان
دنیای نشانههای موسیقی فلوت و تمامی سازهای موجود بسیار وسیع و گسترده است، در ادامه با برخی از مهمترین و البته پر استفادهترین سمبلهای موسیقی در قطعات نوشته شده برای فلوت آشنا میشویم.
-
اورنامنت یا نت زینت Ornament
نت اورنامنت ارتفاع (فرکانس) صوت در نتهای اصلی ملودی را تغییر میدهد. این نت های زینت قبل و یا بعد از نت اصلی بوده و معمولا کوتاه نواخته میشوند. به خاطر داشته باشید که اجرای نتهای زینت بسته به عواملی مانند ایده، نقش و زمان نگارش یک قطعه میتواندبه شکلهای متفاوتی اجرا شود. از همین رو، نمونههای معرفی شده در زیر، میتواند اندکی در قطعات مختلف متفاوت اجرا شود. )عکس از کتاب فرهنگ موسیقی)
-
تریل (Trill)
تریل یک نشانه تزئینی است که بین دو نت موسیقی پیوسته در فلوت اجرا میشود و معمولاً با حرکت متناوب سریع رفت و برگشت برای تأیید بر یک نت اصلی استفاده میشود.
در موسیقی رمانتیک و مدرن، تریل ها معمولاً از نتهای نوشته شده شروع میشوند. از طرف دیگر، در موسیقی باروک و کلاسیک، تریلها تقریباً همیشه باید با نت بالایی شروع شوند.
-
گزش یا موردنت (Mordente)
یکی دیگر از نتهای زینتی است که به طور کلی به دو صورت بالا و پایین وجود دارد که کاملاً عکس یکدیگر نواخته میشوند. اجرای موردنت بر روی نت مورد نظر به این صورت میباشد که نت موردنت بین دو نت اصلی واقع شده است. نت اصلی را نواخته، نت موردنت را میزنید و به سرعت به نت اصلی باز میگردید. دو نت موردنت در موسیقی است . موردنت بالایی که در آن نوازنده پس از نواختن نت اصلی نت اصلی بلافاصله نت بالایی را نواخته و سریعا به نت اصلی بازمیگردد و موردنت پاینی که در آن نوازنده پس از نواختن نت اصلی بلافاصله نت پایینی را اجرا کرده و سریعا به نت اصلی بازمیگردد.
upper mordent
lower mordent
-
چرخش یا گروپتو (Turn, Gruppetto)
گروپتو هم یک نت کوتاه و زینتی است که یک شکل کوتاه دارد و در بالا و یا بین دو نت قرار میگیرد. این نت زینتی به شکل S مشخص شده است که گروهی متشکل از نت اصلی، نت بالایی و پایینی است و بنا به چرخش گروه از بالا یا پایین به شکل افقی در بالای نت قرار می گیرد.
-
آچاکاتورا، نت پیشای کوتاه (Acciaccatura)
آچاکاتورا (که گاهی اوقات اپوژیاتور کوتاه نیز نامیده میشود) نتی کوچک است که ارزش زمانی بسیار کمی دارد و قبل از نت اصلی، بسیار سریع نواخته می شود.
-
گلیساندو یا سر خوردن روی چند نت (Glissando)
گلیساندو لیز خوردن از یک نت به نت دیگر است که با خط موجی که دو نت را به هم متصل میکند، مشخص میشود. از لحاظ تئوری، همه نتهای رنگی بین دو نت اصلی بسیار کوتاه شنیده میشوند و با حرکت هوا و انگشت اجرا میشود.
-
علائم بیان یا آرتیکولاسیون (Articulation Marks)
بیان (لهجه) نحوه اجرای نتهای قطعه را به تفکیک، در یک عبارت یا یک قطعه موسیقی مشخص میکند. علائم موسیقایی مربوط به آرتیکولاسیون، معمولا بالا و یا پایین نتها قرار میگیرند.
-
مقطع یا استاکاتو (Staccato)
استاکاتو نشان میدهد که نت، باید کوتاهتر از اصل خود اجرا شود،نصف ارزش زمانی نت استکاتو اجرا شده و نصف ارزش زمانی آن تبدیل به سکوت میشود. علائم استاکاتو، بر روی تمامی نتها فارغ از ارزش زمانی آنها قابل استفاده هستند.
-
بیش مقطع یا استکاتیسیمو (Staccatissimo)
در استکاتیسیمو معمولا تنها یک چهارم ارزش زمانی نت اجرا شده و مابقی آن تبدیل به سکوت میشود.
نت تنوتو که در زبان ایتالیایی به معنای “پایدار”میباشد به شما میگوید که یک نت باید با دقت بیشتری اجرا شده و حدالامکان، تمام ارزش زمانی نت نواخته شود. به طور کلی این نشانه بر نت اصلی تاکید بیشتری دارد که بهتر شنیده شود.
-
تاکید، اکسنت یا آکسان (Accent)
این نشانه موسیقایی به شما میگوید که نت مورد نظر باید با حمله ایی قویتر از نت های دیگر اجرا شود. نت علامت گذاری شده باید دارای تأکید اولیه باشد.
-
مارکاتو (Marcato)
مارکاتو یک کلمه ایتالیایی، به معنای خوب مشخص شده است این علامت نشان میدهد که یک نت باید تا حدی بلندتر یا قویتر از سایر نتها نواخته شود. پس تاکید مارکاتو نسبته به آکسان بیشتر و طولانیتر است.
-
فرمات یا توقف (Fermata)
فرماتا نیز یک کلمه ایتالیایی، به معنای “توقف”میباشد، و نشان میدهد که یک نت یا سکوت باید بیش از ارزش معمول آن باقی بماند. ارزش زمانی نت یا سکوت واقع شده در زیر علامت فرمات به تشخیص نوازنده تکنواز یا رهبر ارکستر تغییر میکند.
-
علامت تنفس (Breath mark)
این نماد به نوازنده میگوید که نفس بکشد. این مکث نباید روی سرعت کلی تأثیر بگذارد. تنفس نوازنده باید قویتر و البته در ثانیههای کمتری نسبت به یک تنفس عادی انجام شود. در غیر اینصورت در روند اجرای قطعه اخلال ایجاد میکند.
-
سزور، وقفه یا ایست (Caesura)
سزارو یا سزور نشاندهنده وقفهای کوتاه و آرام است. هنگام سزورقطعه میایستد و شمرده نمیشود. در گروهنوازی زمان شروع از سرگیری نواختن را پس از وقفه به وجود آمده توسط سزور را رهبر تعیین میکند.
-
علامت 8
-
اتاوا (Ottava)
هر گاه علامت 8va که در بالای حامل قرار گیرد نتهای واقع در زیر آن یک اکتاو بالاتر اجرا میشوند. و هر گاه علامت 8vb در زیر حامل قرار گیرد، نشان میدهد که نتهای مشخص شده باید یک اکتاو پایینتر نواخته شوند.
-
کوئیندیسیما (Quindicesima)
علائم 15ma و 15mb به ترتیب شبیه 8va و 8vb هستند، اما مشخص میکنند که نتهای نوشته شده باید دو اکتاو بالاتر/پایینتر اجرا شوند.
-
ترمولو (Tremolo)
ترمولو میتواند بر روی یک نت واحد قرار گیرد که به معنای تکرار سریع نت نوشتهشده است. اگر ترمولو بین دو نت نوشته شده باشد، نوازنده باید آن دو نت را به صورت متناوب و بدون توقف اجرا کند.
در قطعات نوشته شده برای فلوت، نماد ترمولو همچنین برای نشان دادن فلاتر نیز استفاده میشود، تکنیکی که در آن نوازندگان با تکان دادن زبان خود یک صدای “frrrr” ایجاد میکنند.