خانه فلوت ایران برگزار میکند
دورههای تخصصی
سبک شناسی موسیقی کلاسیک
در سازهای بادی چوبی
درباره دوره :
در این جلسات با تمرکز بر سازهای :
ریکوردر، فلوت، ابوا، کلارینت و فاگوت موضوعات زیر بررسی می شود:
نگاهی اجمالی به هر ساز از دوران رنسانس تا معاصر
سیر تکاملی ساختمان ساز در دوره های مختلف
آشنایی با خانواده هر ساز و جایگاه آنها در هر دوره
عوامل اصلی در پیدایش تکنیک های متنوع در نوازندگی ساز
آشنایی با رپرتوارهای تاثیرگذار از نگاه آهنگسازی و نوازندگی
تفسیر قطعات با نگاه اجتماعی، فرهنگی و نیازهای موسیقایی هر دوره
ارکان زیبایی شناسی در موسیقی و شاخصه های آن در هرسبک
تجربه شنیداری و دیداری مباحث با اجرای ساز و یا پخش فیلم
مدرسین دوره :
سبک شناسی موسیقی کلاسیک (۱)
رئیس پردیس دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران
مدرس هنرستان موسیقی و استاد دانشگاه
مدرس موسیقی و استاد دانشگاه تهران
سولیست و عضو آنسامبل کارگاه موسیقی باروک تهران
سرفصل های دوره :
جلسه اول :
❖ ملاحضات سبک شناسانه پیش از قرن شانزدهم میلادی
❖ ریشه های ساز ریکوردر در لبک های قدیمی فرهنگ های مختلف
❖ وجه تمایز ریکوردر با دیگر سازهای خانواده لبک ها
❖ تحول ریکوردر و رشد آن تا پایان قرن شانزدهم
❖ شکل گیری خانواده ریکوردرها
❖ آشنایی با رپرتوار ریکوردر در این دوره زمانی
❖ مرور ویژگی های سبک شناسانه موسیقی دوران قرون وسطی و رنسانس از منظر کاربرد ساز، آرتیکولاسیون و تزئینات
جلسه دوم :
❖ ملاحضات سبک شناسانه قرون هفدهم و هجدهم میلادی
❖ آغاز دوره باروک و تغییرات کارکرد ریکوردر
❖ نقش ریکوردر آلتو و توانایی آن به عنوان ساز سولو
❖ تغییرات آکوستیکی و طراحی ریکوردر های باروک در مقایسه با ریکوردر های رنسانس
❖ اشاره به رپرتوار ریکوردر در دوره باروک و ویژگی های سبک شناسانه موسیقی این دوره از منظر کاربرد ساز، آرتیکولاسیون و تزئینات آن
جلسه اول :
❖ آشنایى با مفاهیم زیبایىشناسى در موسیقى دوران باروک
❖ معرفى رویکردهاى ساختارى در قطعات دوران باروک
❖ شناخت تفاوتهاى موجود در سبک هاى منطقه اى
❖ معرفى عناصر فوق در قطعات تلمان و باخ
❖ آشنایى با مفاهیم زیباییشناسى در موسیقى دوران کلاسیک
❖ معرفى سبک هاى رکوکو و نقش انها در ساختار قطعات کلاسیک
❖ معرفى عناصر تفسیر در اجراى کنسرتوهاى موتزارت
جلسه دوم :
❖ آشنایى با مفاهیم زیباییشناسى در قطعات امپرسیونیستى فلوت
❖ تغییر در ساختار ساز فلوت
❖ رویکرد نوین در سونوریته ى فلوت
❖ تأثیر فلوت بر آهنگسازان قرن بیستم و شکلگیرى موسیقى مدرن
❖ مفاهیم زیباییشناسى در موسیقى مدرن
❖ بررسى مفاهیم فوق در قطعه ى چگالى و سینکرونیزم
جلسه اول:
❖ سیر تکامل دوکلین به باسون
❖ سیر تکامل ساز باسون از ۱۶۵۰ تا امروز
❖ کارکرد و نقش ساز باسون در دورههای مختلف تاریخ موسیقی
❖ روند تاریخی و فنی تغییر نقش باسون در ارکستر
❖ سازشناسی عمومی و بررسی تکنیکهای کلاسیک ساز باسون
❖ بررسی آمباشور، نفسگیری و آنش
❖ نگاهی به رپتوار سنتی ساز باسون
❖ تغییر معنای ویرتوزیته در باسون از باروک تا امروز
❖ نگاهی کوتاه به مکاتب نوازندگی ساز باسون: سیستم آلمانی یا هکل سیستم و سیستم فرانسوی یا بوفت سیستم
جلسه دوم:
❖ باسون در موسیقی معاصر
❖ ورود باسون به موسیقی جز
❖ جایگاه باسون در آثار آهنگسازان معاصر (موسیقی ارکسترال / موسیقی مجلسی)
❖ باسون به عنوان ساز سولو در رپرتوار مدرن و معاصر
❖ تکنیکهای گسترشیافته (extended techniques) باسون
❖ نت نگاری تکنیکهای گسترش یافته
❖ Amplified Bassoon
❖ نگاهی به رپرتوار معاصر باسون
جلسه اول :
❖ سیر تکامل ابوا از سدهی شانزدهم تا امروز
❖ کارکرد و نقش ساز ابوا در دورههای مختلف تاریخ موسیقی
❖ روند تاریخی و فنی تغییر نقش ابوا در ارکستر
❖ سازشناسی عمومی و بررسی تکنیکهای کلاسیک ساز ابوا
❖ بررسی آمباشور، نفسگیری و آنش
❖ نگاهی به رپتوار سنتی ساز ابوا
❖ نگاهی کوتاه به مکاتب نوازندگی ساز ابوا: سیستم آلمانی و سیستم فرانسوی
جلسه دوم:
ابوا در موسیقی معاصر
❖ جایگاه ابوا در آثار آهنگسازان معاصر (موسیقی ارکسترال/ موسیقی مجلسی)
❖ ابوا به عنوان ساز سولو در رپرتوار مدرن و معاصر
❖ تکنیکهای گسترشیافته (extended techniques) ابوا
❖ نت نگاری تکنیکهای گسترش یافته
❖ Amplified Oboe
❖ نگاهی به رپرتوار معاصر ابوا
❖ معرفی و مقایسهی کتب مرجع برای آشنایی، نگارش و نوازندگی تکنیکهای گسترشیافتهی ابوا
جلسه اول :
دوران باروک و کلاسیک
❖ علت به وجود آمدن کلارینت
❖ ساز شالومو (chalumeau)و نقش آن در موسیقى
❖ سیر تغییر و تحول ساز شالومو به کلارینت
❖ استفاده از متریال و ساختارهاى مختلف برای ساختن ساز ،سر ساز و آنش
❖ نحوه ی استفاده از ساز و قابلیتهای کلارینتهای اولیه
❖ سازهاى قدیم و تفاوت هاى آن با شکل امروزی ساز
❖ خانواده کلارینت و نوع استفاده از انواع آنها در طول تاریخ
❖ نقش ساز در آهنگسازی آن دوران و نحوه ى استفاده از آن در انسامبل هاى مختلف
❖ اشاره به قطعات معروف کلارینت در این دوران
جلسه دوم :
دوران رومانتیک و معاصر
❖ تفاوت بین German system و Boehm system و تاثیر آن در نوازندگى
❖ به وجود آمدن مکاتب مختلف نوازندگى
❖ تکنیکهای مختلف نوازندگی کلارینت در دیگر کشورها
❖ علت علاقه آهنگسازان به ساخت آثارى برای کلارینت و نحوه ى استفاده ى آنها از این ساز در بخشهای مختلف
❖ تاثیر کلارینت بر آهنگسازان و تاثیر آهنگسازان بر روی ساز
❖ تغییر ساختار ساز بر اساس تکنیکهای رایج نوازندگی در این دوران
❖ اشاره به بعضی قطعات معروف برای کلارینت در این دوران
جدول زمانبندی :
جمعه ۱۲ اردیبهشت
ریکوردر ـ فلوت
-
ریکوردر (۱) ۱۰
-
استراحت ۱۱:۴۵
-
ریکوردر (۲) ۱۲
-
استراحت و نهار ۱۳:۴۵
-
فلوت (۱) ۱۴:۳۰
-
استراحت ۱۶:۱۵
-
فلوت (۲) ۱۸:۱۵
جمعه ۱۹ اردیبهشت
فاگوت ـ ابوا
-
فاگوت (۱) ۱۰
-
استراحت ۱۱:۴۵
-
فاگوت (۲) ۱۲
-
استراحت و نهار ۱۳:۴۵
-
ابوا (۱) ۱۴:۳۰
-
استراحت ۱۶:۱۵
-
ابوا (۲) ۱۸:۱۵
جمعه ۲۶ اردیبهشت
کلارینت
-
کلارینت (۱) ۱۰
-
استراحت ۱۱:۴۵
-
کلارینت (۲) ۱۲
-
اتمام دوره ۱۳:۴۵
اطلاعات ثبت نام :
❖ ثبت نام دوره کامل ـ زودهنگام (تا ۲۰ اسفند) ❖
دوره کامل (زود هنگام)
مهلت ثبت نام با این تخفیف تا ۲۰ اسفند ماه ۱۳۹۸-
۱۰٪ تخفیف ویژه ثبت نام زود هنگام
-
ظرفیت محدود
دوره کامل (دانشجویی/هنرستان موسیقی)
مهلت ثبت نام با این تخفیف تا ۲۰ اسفند ماه ۱۳۹۸-
تخفیف زودهنگام + ٪۱۰ تخفیف دانشجویی / هنرستان موسیقی
-
ظرفیت محدود
❖ ثبت نام دوره کامل ـ عادی (از ۲۰ اسفند ۹۸ تا ۵ اردیبهشت ۹۹) ❖
دوره کامل (عادی)
مهلت ثبت نام ۲۰ اسفند ۹۸ تا ۵ اردیبهشت ۹۹-
تخفیف ندارد
-
ظرفیت محدود
دوره کامل (دانشجویی/هنرستان موسیقی)
مهلت ثبت نام ۲۰ اسفند ۹۸ تا ۵ اردیبهشت ۹۹-
۱۰٪ تخفیف دانشجویی / هنرستان موسیقی
-
ظرفیت محدود
❖ ثبت نام بر اساس نوع ساز ❖
بر اساس نوع ساز
مهلت ثبت نام تا ۵ اردیبهشت ۹۹-
تخفیف ندارد
-
ظرفیت محدود
بر اساس نوع ساز (دانشجویی/هنرستان موسیقی)
مهلت ثبت نام تا ۵ اردیبهشت ۹۹-
۱۰٪ تخفیف دانشجویی / هنرستان موسیقی
-
ظرفیت محدود
پرسش های متداول :
هدف و ارزش این دوره از آنجا مشخص میشود که در کلاس های ساز و آهنگسازی به صورت مقطعی و بنا به نیاز هنرجو به بحث سبک شناسی اشاره میشود.
برگزاری چنین دوره ای و به چنین شکل پیشتر نبوده و هنرجو فارغ از بحث اجرایی و یا آهنگسازی میتواند به روند یک دست و متوالی رخدادهای تاریخی و تفسیر موسیقایی و آشنایی با رپرتوار ساز خود و همچنین شناخت کلی از جریان های سازهای بادی چوبی دست یابد .
این دوره برای سن ۱۴ سال به بالا مناسب است و آشنایی با ساز و موسیقی پیش نیاز آن است .
آشنایی با موسیقی به عنوان نوازنده ، آهنگساز و یا علاقهمندان به موسیقی
این دوره در تهران ، خیابان پاسداران ، خانه کارمان برگزار میشود.
بله ، ثبت نام این دوره از طریق همین سایت و به صورت آنلاین و در زمان های اعلام شده انجام میشود و علاقه مندان از شهرهای مختلف در روز برگزاری دوره با دریافت کارت ثبت نام و ورود در کلاس شرکت می نمایند .
بله ، ثبت نام به دو صورت :
۱- کل دوره (تخفیف زودهنگام + تخفیف دانشجویی / هنرستان موسیقی)
۲- سازی (تخفیف دانشجویی / هنرستان موسیقی)
در نظر گرفته شده است .
بله ، شرکت کنندگانی که در دوره اول حضور یابند ، در دوره دوم که بعدا اعلام خواهد شد ، ضمن برخورداری از تخفیف ، از مباحث تکمیلی و پیشرفته بهره مند خواهند شد .
بله ، تمام شرکت کنندگان در پایان دوره ، از استاد مربوطه گواهی معتبر پایان دوره را دریافت میکنند .
خیر ، حضور شرکت کنندگان به صورت غیر فعال خواهد بود و همراه داشتن ساز انتخابی است.
بله ، با توجه به شرایط فعلی اقتصادی و سهولت پرداخت برای شرکت کنندگان ، چند مورد در نظر گرفته شده است :
۱- تخفیف ۱۰ درصدی با ارائه کارت دانشجویی / هنرستان موسیقی برای “کل دوره” و “بخش سازی”
۲- تخفیف ۱۰ درصدی برای ثبت نام “زودهنگام کل دوره” تا تاریخ ۲۰ اسفند ماه
به بخش اطلاعات ثبت نام در بالای همین صفحه مراجعه کنید .
خیر ، این دوره تنها به شکل حضوری برگزار میشود و از فیلم برداری و ضبط صوتی کلاسها خودداری فرمایید .
متاسفانه به دلیل ظرفیت محدود شرکت کنندگان ، امکان انصراف از دوره وجود ندارد و مبلغ پرداختی قابل استرداد نمیباشد .
خیر، بدلیل محدودیت فضا خواهشمندیم از آوردن همراه جدا خودداری فرمایید.
کادر اجرایی :
عسل حناچی
پویا محمودی
عسل حناچی ، پویا محمودی
نازنین سلطانی ، آرمین حسن زاده
حسین بهلولی
نوید شیخ
استودیو یوروس
کاوه یزدی فرد
نازنین احمدزاده
شروین عباسی
محل برگزاری دوره :
تهران، پاسداران، خانه کارمان
لطفا برای اطلاعات بیشتر با خانه فلوت ایران تماس بگیرید :
۸۸۱۰۸۹۶۴ – ۰۲۱