Picture of تئوبالد بُم (بوهم)

تئوبالد بُم (بوهم)

نوازنده و آهنگساز

بیوگرافی (کلیک کنید)

تئوبالد بُم (بوهم) – Theobald Boehm

تئوبالد بُم (بوهم) (9آپریل1794 – 25نوامبر1881) مخترع و آهنگ‌ساز آلمانی بود که فلوت کنسرتی مدرن غرب را تکمیل کرد و سیستم انگشت‌گذاری آن را بهبود بخشید. (که این سیستم به نام بُم (boehm) شناخته می‌شود)

وی در دربار باواریایی به عنوان موسیقی‌دان، نوازنده چیره‌‌دست فلوت و آهنگ‌سازی مشهور بود. سیستم انگشت‌گذاری بُم، روی ساختمان و کلیدگذاری سازهای دیگر مانند: ابوا و کلارینت نیز تاثیر بسزایی داشته است.

بُم در شهر مونیخ آلمان متولد شد و تجارت و کار با طلا را از پدر خود آموخت.

وی در سن هفده سالگی و پس از ساختن فلوت خود، به سرعت مهارت کافی برای نوازندگی در ارکستر را پیدا کرد و در بیست و یک سالگی، نخستین نوازنده‌‌ی فلوت در ارکستر سلطنتی باواریا شد.

در عین حال، او با ساختِ فلوت مدرن و با استفاده از مواد و آلیاژ های مختلفی مانند: چوبهای گرمسیری، نقره، طلا، نیکل و مس وهمچنین تغییر موقعیت و جای سوراخ‌‌های ساز، دگرگونی‌های صدایی فلوت را با تجربه‌‌های تازه‌ایی همراه کرد.

وی پس از تحصیل در رشته‌‌ی آکوستیک در دانشگاه مونیخ، آزمایشات خود را برای  پیشرفت، گسترش و بهبود ساختمان ساز فلوت آغاز کرد و برای اولین بار موفق شد سیستم انگشت‌گذاری تازه این ساز را در سال 1847 به ثبت برساند.

اومقاله‌ی Über den Flötenbau، که در مورد ساخت فلوت بود را نیز در سال 1847 منتشر کرد.

فلوت جدید وی اولین بار در سال 1851 در نمایشگاه لندن به نمایش درآمد و در سال 1871 بُم مقاله‌ای درباره نواختن فلوت به نام Die Flöte und das Flötenspiel را منتشر کرد. (در این مقاله درباره ویژگی‌‌های صوتی، فنی و هنری سیستم فلوت بُم توضیح داده شده است.)

تجربه بُم به عنوان یک طلا فروش یک عامل کلیدی برای او در طراحی مجدد فلوت بود.

به عنوان مثال، او در فلوت از یک حفره‌ی متناسب با دهان و فک انسان استفاده

کرد و برای تعیین جای مناسب هر سوراخ برای ایجاد صدایی واضح‌‌تر، از یک محل مشخص برای انگشت‌گذاری درست، استفاده کرد.

فلوت قدیمی (قبل از سیستم بُم) از این جهت محدود بود که نوازنده برای نواختن تمامی نت‌ها به علت وجود نداشتن مکانیزمی مشخص، دچار سردرگمی و مشکل کوک می‌‌شد، اما سیستم بُم با جایگزینی مکانیزم‌های جدید و مکانِ درست قرارگیری سوراخ انگشت‌گذاری، این محدودیت را برطرف کرد و این مکانیزم توانست فلوت‌های بزرگتری مثل “فلوت آلتو” را نیز شکل بدهد.

بُم علاقه‌ی زیادی به فلوت آلتو داشت و از زمانی که شروع به نواختن آن کرد، بسیاری از افراد صدای آن را با “هورن فرانسوی” اشتباه می‌گرفتند.

بُم همچنین از “هیاسینه کِلوسِه” مخترع فرانسوی سیستم مدرن انگشت‌گذاری کلارینت نیز ایده گرفت.

کِلوسِه، سیستمی برای کلارینت ابداع کرد که امروزه تقریبا در سراسر جهان به عنوان سیستم استاندارد انگشت گذاری این ساز استفاده می شود.

بُم منبع الهام او بود و بنابراین کِلوسِه، نام سیستم جدید خود را مانند نام جدید سیستم فلوت، بُم گذاشت.

نام دیگر فلوت‌‌های بم – بوهم :

فلوت مدرنفلوت نقرهفلوت تراورسیرفلوت کنسرتی